Monday, April 24, 2017

က႐ုဏာ

က႐ုဏာ
÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷•
          ေနာက္ထပ္ ေျပာစရာရွိတာက အားလံုးသိၾကတဲ့အတိုင္း ျဗဟၼဝိဟာရ ၄-ပါးထဲက ။က႐ုဏာ၊ မုဒိတာ။ မုဒုတာ လို႔ တစ္ေခ်ာင္းငင္နဲ႔ ေရးရင္ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းတာ၊ ဒါက လံုးၾကီးတင္နဲ႔ ေရးတဲ့ မုဒိတာ၊ က႐ုဏာနဲ႔ မုဒိတာ။ က႐ုဏာကို ဂငယ္နဲ႔ ေရးတာ မဟုတ္ဘူး၊ ကၾကီးနဲ႔ က႐ုဏာ၊ ျမန္မာလို ျပန္ရင္ ၾကင္နာသနားျခင္းဆုိတဲ့ အဓိပၸါယ္ရတယ္။
             ၾကင္နာသနားတယ္ဆိုတာ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္မႈနဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္။ ေလာကမွာ သနားၾကင္နာမႈ ကင္းမဲ့ျပီး တိရစၧာန္ကိုပဲျဖစ္ျဖစ္ လူအခ်င္းခ်င္းပဲျဖစ္ျဖစ္ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္ရင္ ေကာင္းတာမွ မဟုတ္ဘဲ၊ ၾကင္နာသနားတဲ့ စိတ္ဟာ မြန္ျမတ္တယ္။ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္တာဟာ မြန္ျမတ္တဲ့ စိတ္ မဟုတ္ဘူး။ က႐ုဏာက ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္တဲ့ ေဒါသကို ဖယ္ရွား ပစ္တာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဝိဟႎသတရားမ်ိဳးကို ဖယ္ရွားပစ္ႏိုင္တယ္။ စိတ္ထဲမွာ ရက္စက္တဲ့ အညစ္အေၾကးကို က႐ုဏာက ဖယ္ရွားပစ္ႏိုင္တာ။
             က႐ုဏာဟာ ဘာနဲ႔ သေဘာခ်င္း နီးစပ္လဲဆိုရင္ ဝမ္းနည္းတာနဲ႔ နီးစပ္တယ္။ အဲဒီေတာ့ သနားတာကို ဝမ္းနည္းတဲ့အဆင့္ မေရာက္ေစရဘူး။ စိုးရိမ္ေသာက ဝမ္းနည္းသြားရင္ က႐ုဏာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ က႐ုဏာဆို ျငိမ္းေအးရမယ္။ ျငိမ္းေအးတယ္ ဆိုတာ အကုသိုလ္စိတ္ မဟုတ္ဘူး။ ဝမ္းနည္းသြားရင္ အကုသိုလ္ စိတ္ျဖစ္တယ္။ သနားတယ္ဆိုတာ ။။ဒီ ဒုကၡကေန ငါ ဘယ္လို ကယ္တင္ရမလဲ၊ ဒီ ဒုကၡေတြ သူ႔မွာ မျဖစ္ပါေစနဲ႔ ျငိမ္းခ်မ္းပါေစ။။ ဆိုတဲ့ မြန္ျမတ္တဲ့ စိတ္ထားကို ေျပာတာ။ ။အမယ္ေလး သနားလိုက္တာ။ ဆိုျပီး မ်က္ရည္က်ရင္ က႐ုဏာအဆင့္ လြန္သြားျပီ။
          က႐ုဏာရဲ႕ အနီးစပ္ဆံုး ရန္သူဟာ ဘာလဲဆိုရင္ ေဒါမနႆ Feeling sad ဝမ္းနည္းမႈ၊ ေသာကဟာ က႐ုဏာရဲ႕ အနီးကပ္ဆံုးရန္သူပဲ။ အေနာက္တိုင္းသားေတြက တိရစၧာန္ကို တအားခ်စ္တယ္၊ တအားခ်စ္ေတာ့ တိရစၧာန္ကို ႏွိပ္စက္ရင္ သူတို႔ စိတ္ထဲမွာ က႐ုဏာတင္မက ေဒါသပါ ျဖစ္လာတာ။ ဒါကို က႐ုဏာေဒါေသာလို႔ ေျပာၾကတယ္ေလ။ က႐ုဏာရဲ႕ ေနာက္မွာ ေသာက မပါေစရဘူး။ ေသာကပါရင္ အကုသိုလ္ ျဖစ္သြားျပီ။ က႐ုဏာဆိုတာ ဆင္းရဲဒုကၡေတြက လြတ္ေစခ်င္တဲ့စိတ္ပဲ။ မြန္ျမတ္တယ္။ ဆင္းရဲဒုကၡက လြတ္ေစခ်င္တယ္၊ ဆင္းရဲဒုကၡက လြတ္ေအာင္ ကူညီတယ္၊ ႏႈတ္နဲ႔ ကူညီတယ္။ ပစၥည္းနဲ႔ ကူညီတယ္၊ လက္ေတြ႔ ကူညီတယ္။ ဒါဟာ က႐ုဏာရဲ႕ အေျခခံသေဘာတရား စြမ္းအားပဲ။

မုဒိတာ
÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷•
           ။မုဒိတာ။ ဝမ္းသာတယ္ဆိုတာက လူတစ္ေယာက္က ၾကီးပြားတိုးတက္လာျပီဆိုရင္ စိတ္ထဲက ဝမ္းသာႏိုင္ရမယ္။ တရားဘက္ကပဲ တိုးတက္ တိုးတက္၊ စီးပြားေရးဘက္က တိုးတက္ တိုးတက္၊ ျပည့္ျပည့္စံုစံု ျမင္လိုက္ရရင္၊ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ တိုက္နဲ႔ အိမ္နဲ႔ ျမင္လိုက္ရရင္၊ ကိုယ့္စိတ္ထဲမွာ ဝမ္းသာတာဟာ မုဒိတာ ျဖစ္တာ။
           မုဒိတာ မျဖစ္ေအာင္ ဘယ္စိတ္အညစ္အေၾကးက တားလဲဆိုရင္ ဣႆာ က တားတယ္။ ဣႆာဆိုတဲ့ အဆိုးတရားကို မုဒိတာက ဖယ္ရွားပစ္ႏိုင္တယ္။ ဣႆာဆိုတဲ့ စိတ္အညစ္အေၾကးကို မုဒိတာက ျဖဴစင္ေအာင္ လုပ္ေပးႏိုင္တယ္။ ဣႆာရွိေနသမၽွ မုဒိတာ မျဖစ္ဘူး။ မုဒိတာ ရွိရင္လည္း ဣႆာ မျဖစ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ သူမ်ား ခ်မ္းသာတာကို ဝမ္းသာႏိုင္ဖို႔ အင္မတန္ အေရးၾကီးပါတယ္။ ဝမ္းမသာႏိုင္ဘူးဆိုရင္ ဣႆာ ျဖစ္ေနလို႔ပဲ ေအာက္ေမ့ပါ။ ကိုယ္နဲ႔ ယွဥ္ျပိဳင္ဖက္ တစ္ေယာက္က ႏိုင္သြားရင္ congratulation ေတာ့ လုပ္ႏိုင္ရမွာေပါ့၊ စိတ္ထဲ လႈိက္လိႈက္လွဲလွဲ congratulation လုပ္ႏိုင္မွ။ မုဒိတာဆိုတာ စိတ္ပါလက္ပါ ဝမ္းသာတာ။ ျပိဳင္ဖက္ရဲ႕ ေအာင္ႏိုင္မႈကို ေက်ေက်နပ္နပ္ အသိအမွတ္ ျပဳႏိုင္ရမယ္။ အဲဒီလို အသိအမွတ္ မျပဳႏိုင္ရင္ မနာလို ဝန္သိုစိတ္ဆိုတဲ့ ဣႆာ ျဖစ္ေနလို႔ပဲ။
             တစ္ခါတုန္းက စကိတ္စီးတဲ့ အမ်ိဳးသမီး ႏွစ္ေယာက္။ တစ္ေယာက္က ခ်န္ပီယံ၊ ေနာက္တစ္ေယာက္က ျပိဳင္ဖက္၊ သူ႔ထက္သာမဲ့ အေနအထားရွိေတာ့ လူဆိုးငွားျပီးေတာ့ ေျခေထာက္က်ိဳးေအာင္ ႐ုိက္ခိုင္းတာ ကမ႓ၻာမွာ ျဖစ္ခဲ့ဖူးတယ္။ အဲဒါ ဣႆာေၾကာင့္ ျဖစ္တာ။ ကိုယ့္လာျပိဳင္တဲ့သူကို မလိုခ်င္ဘူး၊ ဖယ္ရွားပစ္တာ။ ဣႆာေၾကာင့္ ျပႆနာအမ်ားၾကီး တက္တတ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ မုဒိတာ ပြားပါလို႔။
        Society လို႔ေခၚတဲ့ လူ႔ အသိုင္းအဝိုင္းထဲမွာ ေနတဲ့အခါ အားလံုးအေပၚ အက်ိဳးလိုလားတဲ့ စိတ္ကို ေမြးရမယ္။ ေမတၱာေပါ့။ အားလံုး ေကာင္းစားခ်င္တယ္။ ဘယ္သူ႔အေပၚမွ မမုန္းဘူး၊ အားလံုးရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားကို လိုလားတဲ့ ေမတၱာရွိရမယ္။ အဲဒီလို ေမတၱာထားတဲ့ အထဲမွာ အခ်ိဳ႕က ကိုယ့္ထက္ နိမ့္က်သြားတယ္၊ သို႔မဟုတ္ ဆင္းရဲဒုကၡေရာက္သြားတယ္ေပါ့၊ အဲဒီ ပုဂၢိဳလ္ကို ၾကင္နာသနားရမယ္၊ ေဖးမရမယ္၊ အျပစ္တစ္စံုတရာ ျဖစ္ေနရင္ ကိုယ္တတ္ႏိုင္သေလာက္ ေဖးမရမယ္၊ ကူညီမယ္၊ အဲဒါ က႐ုဏာ။ တိုးတက္ ၾကီးပြားသြားတဲ့ သူကိုေတာ့ အျပစ္မေျပာဘူး၊ ဝမ္းသာတယ္ မုဒိတာ။ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းတဲ့ ကိုယ္က်င့္တရားေတြလဲ။ ကိုယ္စိတ္မွာ ခ်မ္းသာစရာၾကီးပဲ၊ အလြန္မြန္ျမတ္တာ။ ဒါေၾကာင့္မို႔  ျဗဟၼဝိဟာရ လို႔ ေခၚတာ။ ျမင့္ျမတ္ေသာ ေနထိုင္ျခင္းလို႔ ေျပာတယ္။ ဒီတရားေတြနဲ ေနထိုင္ရင္ ျမင့္ျမတ္တယ္လို႔ ေျပာတယ္။ မေန႔က အပိုင္း၁ မွာ ဥေပကၡာအေၾကာင္း ေဟာခဲ့ျပီးျပီ။

အပၸမညာ
            အခုဟာက အပၸမညာေစတသိက္လို႔ ေခၚတဲ့ က႐ုဏာနဲ႔ မုဒိတာကို ေ႐ြးထုတ္တာ။ အပၸမညာ ဆိုတာ အတိုင္းအတာ အကန္႔အသတ္ မရွိတဲ့ အာ႐ုံေပၚမွာ အေျခခံတာ။ ေလာကမွာ ရွိတဲ့ သတၱဝါေတြဟာ အကန္႔အသတ္ မရွိဘူး၊ အမ်ားၾကီးပဲ။ လူသားေတြေပၚမွာ ထားရမယ္၊ တိရစၧာန္ေတြေပၚမွာ မထားရဘူး ဒီလိုမရွိဘူး၊ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြေပၚမွာသာ ထားရမယ္၊ ဒိျပင္ လူမ်ိဳးေတြေပၚမွာ မထားရဘူး ဒီလိုလည္း မရွိဘူး။ နတ္ေတြအေပၚ ထားစရာ မလိုဘူးလို႔လည္း မရွိဘူး။ အဲဒီေတာ့ အကန္႔အသတ္ ေဘာင္ခတ္ထားတာ မရွိတာ အပၸမညာလို႔ ေခၚတယ္။
           သတၱဝါေတြအားလံုးအေပၚမွာ တညီတည္း ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာ လိုးလားတာ ေမတၱာ၊ တညီတည္း ဆင္းရဲဒုကၡမွ ကင္းေစခ်င္တာ က႐ုဏာ၊ အားလံုးၾကီးပြားေနတာ ဝမ္းသာႏိုင္တာ မုဒိတာ။ စည္းစိမ္ဥစၥာေတြ ဘယ္သူမွ မဆုတ္ယုတ္ၾကပါေစနဲ႔၊ ရထားတဲ့ အေျခအေနေကာင္းေတြ ပ်က္ျပားမသြားပါေစနဲ႔ဆိုတာ မုဒိတာ။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေမတၱာေတာ့ ပို႔ၾကတာေပါ့။ က႐ုဏာပို႔ခ်င္ရင္ ဘယ္လိုပို႔ရလဲဆိုေတာ့ ဒုကၡာမုစၥႏၲဳ- ဆင္းရဲဒုကၡက လြတ္ၾကပါေစ၊ ဘယ္သူမွ ဒုကၡမေရာက္ၾကပါေစနဲ႔၊ ဘယ္သူမွ အေျခမဲ့ အေနမဲ့ မျဖစ္ၾကပါေစနဲ႔။ ဒါ က႐ုဏာပို႔တာ။
             မုဒိတာပို႔ခ်င္ရင္ ။ယထာလဒၶသမၸတၱိေတာ မာ ဝိဂစၦႏၲဳ။ ရထားတဲ့ အေျခအေနေကာင္းေတြ ဆုတ္ယုတ္မသြားပါေစနဲ႔၊ အားလံုး လက္ရွိ အေျခအေနကေန တိုးတက္ပါေစ၊ ဒိထက္ ယုတ္ေလ်ာ့ မသြားပါေစနဲ႔၊ ဒီလို ဝမ္းသာျပီး ပို႔ရတာ။
         ဥေပကၡာက်ေတာ့ သေဗၺသတၱာ ကမၼႆကာ- သူ႔ထိုက္နဲ႔ သူ႔ကံနဲ႔ သြားတာ၊ ငါ သနားေနလို႔လည္း ဘာမွ မျဖစ္လာဘူး၊ လုပ္စရာရွိတာ လုပ္ေပးျပီးျပီ။။ ဥေပကၡာဆိုတာ ခ်စ္ျခင္း မုန္းျခင္းဆိုတဲ့ ဘက္လိုက္မႈ မရွိတဲ့သေဘာ။ က႐ုဏာက ဆင္းရဲတဲ့အေပၚ ဘက္လိုက္တာ ရွိတယ္၊ မုဒိတာကလည္း ခ်မ္းသာတဲ့ ပုဂၢိဳလ္အေပၚ ေျမွာက္ပင့္ေပးတဲ့ ဘက္လိုက္မႈရွိတယ္။ ေမတၱာကလည္း ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာ ျဖစ္ေစခ်င္ေတာ့ စိတ္ရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈေလးေတြ ျဖစ္ေစတယ္။ ဥေပကၡာ ကေတာ့ အဲဒီလို မဟုတ္ဘူး၊ အားလံုးအေပၚ တန္းတူညီမၽွ ကံေပၚမွာ အေျခတည္ေနတယ္၊ လုပ္စရာရွိတာ လုပ္ေပးတယ္။ ဥေပကၡာဟာ စိတ္ထဲမွာ အျငိမ္သက္ဆံုး၊ အျငိမ္းခ်မ္းဆံုး၊ အျမင့္ျမတ္ဆံုး။ ဥေပကၡာထားဖို႔က လြယ္တာ မဟုတ္ဘူး။ ျဗဟၼဝိဟာရ ၄-ပါးမွာ တၾတမဇၩတၱတာ ဆိုတာ ဥေပကၡာ၊ အေဒါသဆိုတာ ေမတၱာ၊ အဘိဓမၼတၳသဂၤဟမွာ က႐ုဏာ, မုဒိတာ ဆုိျပီး အပၸမညာ ၂ ပါးကိုသာ ျပထားတယ္။
        
ေမတၱာနဲ႔ ဥေပကၡာ
            ေမတၱာဆိုတာ အေဒါသဆိုေပမယ့္ အေဒါသတိုင္း ေမတၱာမဟုတ္ဘူး။ သတၱဝါေတြရဲ႕ ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာ လိုလားတဲ့ သြင္ျပင္ ပါလာေတာ့မွ သူဟာ ေမတၱာျဖစ္တာပါ။ စိတ္မဆိုး႐ုံသက္သက္ မဟုတ္ပဲ အမုန္းကင္းေဝးတဲ့အျပင္ အက်ိဳးလိုလားတာပါ ပါရတယ္။ တၾတမဇၩတၱတာကလည္း ထို႔အတူပဲ။ သဘာဝတရားေတြ စြမ္းေဆာင္မႈေတြ တညီတည္းျဖစ္ေန႐ုံနဲ႔ ဥေပကၡာ မဟုတ္ေသးဘူး။ သူ႕ကို တိုးတက္ေအာင္ လုပ္လိုက္ေတာ့ အခ်စ္အမုန္း ျငိမ္းသြားျပီးေတာ့ တည္ျငိမ္မႈ ရရွိလာတာ၊ အဲဒါမွ ဥေပကၡာ ေခၚတယ္။

တျပိဳင္နက္ မျဖစ္
           က႐ုဏာနဲ႔ မုဒိတာက စိတ္တစ္ခုနဲ႔ ယွဥ္လို႔ရွိရင္ တျပိဳင္တည္းမျဖစ္ဘူး။ ဟုတ္တာေပါ့၊ သနားတာနဲ႔ ဝမ္းသာတာဟာ တြဲလို႔ရပါ့မလား? လူတစ္ေယာက္ကို သနားလည္း သနား၊ ဝမ္းလည္း ဝမ္းသာမျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ ဒီလူ ဆင္းရဲဒုကၡေရာက္တာ ဝမ္းသာလိုက္တာလို႔ ေျပာလို႔ မရဘူး၊ သနားလို႔ပဲ ရမယ္၊ က႐ုဏာပဲ ျဖစ္လို႔ ရတယ္။ ဆင္းရဲ ဒုကၡက လြတ္ျပီး ၾကီးပြားသြားရင္ ဝမ္းသာတဲ့ မုဒိတာ ျဖစ္တာေပါ့။ သူတို႔ႏွစ္ခုသည္ အာ႐ုံခ်င္းမတူတဲ့အတြက္ တျပိဳင္တည္း မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ က႐ုဏာျဖစ္တဲ့အ အခိုက္မွာ မုဒိတာ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ မုဒိတာျဖစ္တဲ့ အခိုက္မွာ က႐ုဏာ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး၊ သဘာဝခ်င္း အာ႐ုံခ်င္းမတူဘူး။ ဒါေၾကာင့္ Associate လုပ္လို႔မရဘူး။
  
                အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ
       ေထရဝါဒ ဗုဒၶသာသနာျပဳတကၠသိုလ္
ပါေမာကၡခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ဘုရား အဂၢမဟာပ႑ိတ
    ေဒါက္တာ ဘဒၵႏၲနႏၵမာလာဘိဝံသ(Ph.D)

အဘိဓမၼာျမတ္ေဒသနာပထမတြဲ အခန္း၇။ စိတ္ျဖဴစင္မႈအင္အားစုမ်ား အပိုင္း ၂ မွ ကူးယူပူေဇာ္ပါသည္။

ဆက္လက္ပူေဇာ္ပါမည္။

Credit: Original upload

No comments:

Post a Comment