အဖြင့္က်မ္းေတြမွာေတာ့ အဲဒီသုတ္ေတာ္ေတြမွာ ပါရွိတဲ့ အံၾသဖြယ္ရာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အက်ယ္တ၀င့္ဖြင့္ဆုိထားၾကတယ္။ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ဟာ ဖြားေတာ္မူၿပီးလ်င္ၿပီးခ်င္း ခုိင္ၿမဲစြာရပ္ေတာ္မူၿပီး ေျမာက္အရပ္ဆီကုိ ေျခလွမ္းေတာ္ ခုႏွစ္လွမ္း ၾကြ ခ်ီေတာ္မူတယ္။ ဒီလုိ ၾကြခ်ီေတာ္မူတဲ့ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ကုိ နတ္ေတြက ထီျဖဴမုိးထားတယ္။ ေျခခုႏွစ္လွမ္းျပည့္တဲ့အခါ အေလာင္းေတာ္မင္းသားကေလးဟာ အရပ္မ်က္ႏွာအလုံးစုံကုိ ၾကည့္႐ူေတာ္မူတယ္။ ဒီလုိ ၾကည့္႐ူေတာ္မူလုိက္ၿပီး ရဲရဲေတာက္ စကားေတာ္ကုိ ျမြက္ၾကား ႀကံဳး၀ါးေတာ္မူပါတယ္။
‘‘ငါသည္ ေလာကမွာ ထိပ္ဆုံးျဖစ္၏။
ငါသည္ ေလာကမွာ အႀကီးဆုံးျဖစ္၏။
ငါသည္ ေလာကမွာ အျမတ္ဆုံးျဖစ္၏။
ယခု ေမြးဖြားျခင္းသည္ ငါ၏ ေနာက္ဆုံး ေမြးဖြားရျခင္းျဖစ္၏။
ငါသည္ ေနာက္ထပ္ ေမြးဖြားရန္ ဘ၀သစ္ မရွိေတာ့ၿပီ’’
အဖြင့္က်မ္းေတြမွာေတာ့ အံ့ၾသဖြယ္ျဖစ္တဲ့ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ရဲ႕ ဒီလုိျပဳမူပုံကုိသာမက အဲဒီ အျပဳမူတစ္ခုစီက သေကၤတ ျပဳေဖာ္ျပေနတယ္ ဆုိတဲ့ အဓိပၸါယ္ေတြကုိပါ ထပ္မံဖြင့္ဆုိထားတယ္။ e.g., DA.ii.439 ။ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ေျမျပင္မွာ ခုိင္ ၿမဲစြာ ရပ္ေတာ္မူျခင္းဟာ ‘‘ဣဒၶိပါဒေလးပါး’’ ကုိရရွိဖုိ႔ ေရွးေျပးနိမိတ္ျဖစ္ၿပီး၊ ေျမာက္အရပ္ကုိ တူ႐ူ ၾကြသြားေတာ္မူျခင္းကေတာ့ သတၱ၀ါအားလုံးတုိ႔အေပၚမွာ လႊမ္းမုိးအုပ္စုိးႏုိင္မဲ့ နိမိတ္ျဖစ္တယ္လုိ႔ဆုိပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေျခလွမ္းခုႏွစ္လွမ္းၾကြသြားေတာ္မူ ျခင္းကေတာ့ ‘‘ေဗာဇၥ်င္တရားခုႏွစ္ပါး’’ ကုိရဖုိ႔ နိမိတ္ျဖစ္တယ္။ နတ္ေတြရဲ႕ ထီးျဖဴမုိးေပးျခင္းကေတာ့ အရဟတၱမဂ္ထီးျဖဴေတာ္ ကုိ ရဖုိ႔ျဖစ္ၿပီး အရပ္မ်က္ႏွာအလုံးစုံကုိ ၾကည့္႐ူေတာ္မူျခင္းကေတာ့ တရားအလုံးစုံကုိ အပိတ္ပင္အတားဆီးမရွိ သိျမင္ေတာ္မူ ႏုိင္မဲ့ ‘‘အနာ၀ရဏဉာဏ္ေတာ္’’ ကုိ ရရွိပုိင္ဆုိင္မဲ့ အမွတ္နိမိတ္ျဖစ္တယ္။ ရဲရဲေတာက္ စကားေတာ္ကုိ ျမြက္ၾကားေတာ္မူျခင္း ကေတာ့ ေလာကမွာ ျဗဟၼာ၊ နတ္၊ လူ ဘယ္သူမွ မျမစ္တားႏုိင္တဲ့ တရားဓမၼစက္ေတာ္ကုိ လည္ပတ္ေစမဲ့ လကၡဏာျဖစ္ပါတယ္။ ယခု ဘ၀ဟာ ေနာက္ဆုံးေမြးဖြား ရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္ျမြက္ၾကားျခင္းကေတာ့ ယခုဘ၀မွာပင္ နိဗၺာန္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳ ေတာ္မူၿပီး နိဗၺာန္စံ၀င္ေတာ္မူဖို႔ ေရွးေျပးနိမိတ္ ျဖစ္တယ္လုိ႔ ရွင္းလင္းဖြင့္ဆုိထားတယ္။
ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ေျမာက္အရပ္ဆီကုိ ေျခလွမ္းေတာ္ခုႏွစ္လွမ္း လွမ္းေတာ္မူပုံနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အစဥ္အဆက္ မေထရ္ျမတ္ ေတြ အယူဆ၊ အျမင္ကြဲျပားၾကပုံရပါတယ္။ ေျမျပင္ေပၚမွာဘဲ ၾကြခ်ီေတာ္မူတာလား၊ ေလထဲမွာဘဲ ၾကြခ်ီေတာ္မူတာလား။ လူ ေတြက ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ကုိ ေတြ႕ျမင္ၾကရသလား။ ဘုရားအေလာင္းေတာ္မွာ ကုိယ္၀တ္ေတာ္ပါသလား။ ဘုရား အေလာင္းေတာ္ဟာ ေမြးကင္းစအရြယ္နဲ႔လား၊ အရြယ္ေရာက္ၿပီး အရြယ္လား စသည္ျဖင့္ အေမးထုတ္ၾကတယ္။ ဒီေမးခြန္းေတြ နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ‘‘တိပိဋကတ္ စူဠာဘယ မေထရ္ျမတ္ဟာ ေလာဟပါသာဒ ေက်ာင္းေတာ္မွာ တရားေဟာၾကားရင္း ေျဖရွင္းခဲ့ တယ္ လုိ႔ဆုိပါတယ္။ အေျဖကေတာ့ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ဟာ ေျမေပၚမွာသာ ၾကြလွမ္းေတာ္မူတယ္။ သုိ႔ေပမဲ့ ၾကည့္႐ႈရသူ ေတြဟာ ေလထဲမွာ ၾကြလွမ္းေတာ္မူတယ္ လုိ႔ ထင္ျမင္ၾကရပါတယ္။
ၿပီးေတာ့ ဘုရားအေလာင္းေတာ္မွာ ကုိယ္၀တ္မပါ ပါဘူး တဲ့။ သုိ႔ေပမဲ့ ေတြ႕ျမင္ၾကရသူေတြကေတာ့ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ဟာ တင့္တယ္ေတာက္ပတဲ့ ကုိယ္၀တ္ေတာ္ကုိ ဆင္ျမန္းထား တယ္လုိ႔ ထင္ျမင္ၾကရပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ဟာ ေမြးကင္းစအရြယ္သာျဖစ္ပါတယ္။ သုိ႔ေသာ္လည္းေတြ႕ ျမင္ၾကရသူေတြကေတာ့ ဆယ့္ေျခာက္ႏွစ္သားအရြယ္အျဖစ္ ထင္ျမင္ၾကရတယ္။ ေနာက္ေတာ့ အဲ ဒီ ရဲရဲေတာက္စကားေတာ္ကို ျမြက္ၾကားေတာ္မူၿပီးတဲ့အခါ ၾကည့္႐ႈရသူေတြဟာ မူလ ေမြးကင္းစအရြယ္ အျဖစ္နဲ႔ ဘဲ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ကုိ ေတြ႕ျမင္ၾက ရတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။
ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ဖြားေတာ္မူတဲ့အခါ ပုေရာဟိတ္ပုဏၰားေတြကုိ နိဖိတ္ဖတ္ၾကားေစပါတယ္။ ပုေရာဟိတ္ေတြက အေလာင္းေတာ္ဟာ စၾကာ၀ေတးမင္းဘုရင္ႀကီး ျဖစ္ရင္ျဖစ္လိမ့္မယ္၊ သုိ႔မဟုတ္ရင္ ဗုဒၶ ျဖစ္လိမ့္မယ္ လုိ႔ နိမိတ္ဖတ္ၾကားၾကတယ္။ သူတုိ႔ဟာ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ရဲ႕ ကုိယ္ခႏၶာမွာ မဟာေယာက်ာ္းျမတ္တုိ႔ရဲ႕ အမွတ္လကၡဏာ (၃၂) ပါးကုိ ေတြ႕ၾကရတယ္ လုိ႔ ဆုိတယ္။ ဒီအေၾကာင္းေတြကုိ D.ii.17 19; also M.ii.136f က်မ္းမ်ားမွာ ေတြ႕ႏုိင္တယ္။ ဒါတင္မကေသးဘူး ဘုရားအေလာင္း ေတာ္ဟာ လကၡဏာေတာ္ငယ္ (၈၀) နဲ႔လည္း ျပည့္စံုေတာ္မူတယ္။ အဲဒီ လကၡဏာေတာ္ငယ္ေတြထဲမွာ နီျမန္းေျပျပစ္ၿပီး ျမင့္ျမင့္ခုံးခုံးနဲ႔ အလြန္တင့္တယ္ေတာ္ မူတဲ့ ေျခသည္းလက္သည္းေတာ္ေတြ၊ အဖုအထစ္မထင္ ထက္၀န္းက်င္ လုံး၀န္းေနတဲ့ ပုဆစ္ေတာ္ စသည္တုိ႔ပါ၀င္တယ္။ ဒီ လကၡဏာေတာ္ငယ္ေတြ အေၾကာင္းကုိ ‘‘လလိတ၀တၳဳ’’ မွာလည္းေတြ႕ၾကရတယ္။ မဇၥ်ိမနိကာယ္၊ ျဗဟၼာယုသုတ္မွာ ေဂါတမဗုဒၶျမတ္စြာရဲ႕ ေနထုိင္သြားလာပုံေတြကုိ ေတြ႕ၾကရတယ္။ ဒီလုိေနထုိင္ သြားလာပုံ ေတြဟာ ဘုရားရွင္အားလုံးရဲ႕ အမူအက်င့္ေတာ္ေတြျဖစ္ေၾကာင္းထင္ရွားပါ တယ္။
ျမတ္စြာဘုရားဟာ ေလွ်ာက္လွမ္းေတာ္တဲ့မူ တဲ့အခါ ညာဘက္ေျခေတာ္ကုိ အရင္လွမ္းေတာ္မူပါတယ္။ ေျခလွမ္းေတာ္ဟာ မက်ယ္လြန္း၊ မစိပ္လြန္းဘူး။ ေျခလွမ္းေတာ္မူ တဲ့အခါ ကုိယ္ေတာ္ရဲ႕ ေအာက္ပုိင္းသာ လႈပ္ေတာ္မူတယ္။ ျပန္လွည့္ၾကည့္ေတာ္မူတဲ့အခါ ျမတ္စြာဘုရားဟာ အလုံးစုံေသာ ကုိယ္ျဖင့္သာ ျပန္လွည့္ၾကည့္ေတာ္မူတယ္။ (နာဂ၀ိေလာကန) ။ ရြာတြင္းကုိ ၀င္တဲ့အခါ ကုိယ္ကုိ ေျမႇာက္ေတာ္မမူဘူး။ ညြတ္ လည္း ညြတ္ေတာ္မမူဘူး။ ကုိယ္ေတာ္ကုိ ေတာင့္ထားေတာ္မမူ၊ ကုိယ္ကုိ ခါလည္း ခါေတာ္မမူဘူး။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ ထုိင္ ေတာ္မူတဲ့အခါ ျဖစ္ေစ၊ သပိတ္ေဆးေရ ခံယူေတာ္မူတဲ့အခါ ျဖစ္ေစ၊ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးေတာ္မူတဲ့အခါ ျဖစ္ေစ၊ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးၿပီး လုိ႔ လက္ေဆးေတာ္မူတဲ့အခါ ျဖစ္ေစ၊ ဆြမ္း အႏုေမာဒနာ တရားေဟာၾကားေတာ္မူတဲ့အခါ ျဖစ္ေစ အလြန္တည္ၾကည္ၿငိမ္သက္ၿပီး အေသးစိတ္က်က် ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕တဲ့ ဣေျႏၵေတာ္နဲ႔ ျပဳမူေတာ္မူတယ္။ ပရိတ္သတ္ေတြကုိ တရားဓမၼေဟာၾကားေတာ္မူတဲ့ အခါမွာလည္း ျမတ္စြာဘုရားဟာ နာၾကားသူပရိတ္သတ္ကုိ ေျမႇာက္ပင့္ေတာ္မမူဘူး၊ ႏွိမ္လည္း ႏွိမ္ခ်ေတာ္ မမူဘူး။ နာၾကားသူ ေတြကို တရားစကားနဲ႔ အက်ဳိးစီးပြားကုိ သိျမင္ေစတယ္။ တရားအက်င့္ကုိ ေဆာက္တည္ေစတယ္။ တရားအက်င့္ က်င့္သုံးေဆာက္လုိတဲ့ စိတ္ကုိ ထက္သန္ရႊင္လန္းေစတယ္။ ဒ့ါအျပင္ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ အသံေတာ္ဟာလည္း သာယာသန္႔ရွင္းေတာ္မူတယ္။ ၾကားနာသူေတြ ရွင္းလင္းစြာ သိလြယ္တယ္။ နာေပ်ာ္ဖြယ္ေကာင္းတယ္။ ကြဲအက္ျခင္းမရွိဘူး။ တခဲနက္ လုံးစည္းတဲ့ အသံေတာ္ရွိေတာ္မူတယ္။ နက္နဲၿပီး ပဲတင္ထပ္ ျပန္႔ႏွံ႔ေစေတာ္မူတဲ့ အသံအဂၤါေတာ္နဲ႔ လည္းျပည့္ စုံေတာ္မူတယ္။
သုိ႔ေသာ္လည္း ျမတ္စြာဘုရား ရဲ႕ အသံေတာ္ဟာ သိေစေတာ္မူလုိတဲ့ ပရိသတ္အတုိင္းတာကုိ ေက်ာ္လြန္ ျပန္႔ႏွံ႔သြားျခင္း မရွိဘူးလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ ဆုိခဲ့ၿပီးတဲ့ အသံေတာ္အဂၤါရပ္ (၈) ပါးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အေသးစိတ္ ဖြင့္ ဆုိခ်က္ေတြကုိ ေအာက္ပါက်မ္းဂန္မ်ားမွာလည္း ေတြ႕ႏုိင္တယ္။ DA.ii.452f.; and MA.ii.771f ။ ျမတ္စြာဘုရားဟာ မင္းပရိ္ သတ္၊ ျဗဟၼာဏပရိသတ္၊ သူေဌးသူၾကြယ္ပရိသတ္၊ ရဟန္း၊ သမဏပရိသတ္၊ စတုမဟာရာဇ္ နတ္ပရိသတ္၊ တာ၀တိ ံသာနတ္ ပရိသတ္၊ မာရ္နတ္ပရိသတ္နဲ႔ ျဗဟၼာ ပရိတ္ လုိ႔ ဆုိတဲ့ ပရိသတ္ရွစ္ပါးကုိလည္း တရားေဟာၾကားေတာ္မူတယ္။အဲလုိ ေဟာၾကားေတာ္မူတဲ့အခါ ျမတ္စြာဘုရားဟာ သက္ဆုိင္ရာ ပရိသတ္အသီးသီးရဲ႕ အဆင္းပုံသဏၭန္အျဖစ္ေျပာင္းလဲသြားၿပီး၊ သူတုိ႔ရဲ႕ သက္ဆုိင္ရာ ဘာသာစကားကုိအသုံးျပဳၿပီး တရားစကားေဟာၾကားမူတတ္တယ္လုိ႔ အဂုၤတၱရနိကာယ္ မွာ ေတြ႕ၾကရ တယ္။
ဘုရားရွင္တစ္ပါးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ထူးျခားၾကည္ညိဳဖြယ္ရာေတြကုိ ေဂါတမဗုဒၶျမတ္စြာ အေၾကာင္းေရးသားတဲ့အခါ ေတြ႕ၾကရ လိမ့္မယ္။ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ေတြဟာ ၾကင္ယာေတာ္က သားေတာ္တစ္ပါးဖြားေတာ္မူတဲ့အခါမွသာ ေတာထြက္ေတာ္မူၾက ပါတယ္။ အေၾကာင္းရင္းကေတာ့ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ကုိ လူသားထက္ ထူးျခားသူ အျဖစ္ထင္ျမင္ျခင္း မရွိေအာင္ျဖစ္တယ္ လုိ႔ အဖြင့္က်မ္းမွာရွင္းျပထားတယ္။ ။ ေတာမထြက္ခင္မွာလည္း ဘုရားအေလာင္းေတာ္ေတြဟာ သူအုိ၊ သူနာ၊ သူေသ၊ ရဟန္း ဆုိတဲ့ နိမိတ္ႀကီးေလးပါးကုိလည္း ျမင္ေတြ႕ၾကရတယ္။ အခ်ဳိ႕ဘုရားအေလာင္းေတာ္ေတြဟာ ဒီ နိမိတ္ႀကီးေလး ပါးကုိ တစ္ခ်ိန္တည္းျမင္ေတြ႕ၾကရေပမဲ့၊ အခ်ဳိ႕ဘုရားအေလာင္းေတာ္ေတြ၊ ဥပမာ ၀ိပႆီ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ဟာ ဒီ နိမိတ္ ႀကီးေလးပါးကုိ ကာလျခားၿပီး ျမင္ေတြ႕ရတယ္။ ဘုရားမျဖစ္ခင္ ညမွာ အိပ္မက္ႀကီး ငါးပါးကုိလည္း ျမင္မက္ၾကပါတယ္။
ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူၿပီးတဲ့အခါ မဟာျဗာဟၼာမင္းကေတာင္းပန္ေလွ်ာက္ထားတဲ့အခါမွသာ တရားစတင္ေဟာၾကား ေတာ္မူတယ္။ အေၾကာင္းရင္းကေတာ့ သတၱ၀ါေတြဟာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္နဲ႔ တရားေတာ္ကုိ အေလးဂ႐ုျပဳမိေစဖုိ႔ျဖစ္တယ္ လုိ႔ အဖြင့္က်မ္းမွာ ရွင္းျပထားတယ္။ ဘုရားရွင္ေတြဟာ မဟာေဗာဓိကေန ဣသိပတန မိဂဒါ၀ုန္ေတာကုိ စ်ာန္နဲ႔ ၾကြခ်ီေတာ္မူၿပီး တရားဦးေဟာၾကားေတာ္မူေလ့ရွိတယ္ လုိ႔ဆုိပါတယ္။ သုိ႔ေပမဲ့ ေဂါတမ ဗုဒၶျမတ္စြာကေတာ့ လမ္းမွာ ဥပက ကုိေတြ႕ဖုိ႔အတြက္ ေျခလ်င္ခရီး ၾကြခ်ီေတာ္မူတယ္။ (DA.ii.471) ။
ဘုရားရွင္တုိ႔ရဲ႕ တစ္ေန႔တာကာလကုိလည္း အပုိင္းအျခားျပဳၿပီး သက္ဆုိင္ရာကာလ အပုိင္းအျခားမွာ ဆုိင္ရာ ဗုဒၶကိစၥေတာ္ေတြကုိ ေဆာင္ရြက္ေၾကာင္းလည္း က်မ္းဂန္ေတြမွာ ေတြ႕ၾကရတယ္။ ဘုရားရွင္ဟာ နံနက္ေစာေစာ အိပ္ယာထေတာ္မူၿပီး ကုိယ္လက္ သုတ္သင္ မ်က္ႏွာသစ္ေတာ္မူပါတယ္။ ၿပီးတဲ့အခါ ဆြမ္းခံခ်ိန္ေရာက္တဲ့တုိင္ေအာင္ ဖလသမာပတ္၀င္စားေတာ္မူတယ္။ ဆြမ္း ခံခ်ိန္ေရာက္တဲ့အခါ သကၤန္းစံပယ္ေအာင္ ျပင္ဆင္၀တ္႐ုံေတာ္မူၿပီး ဆြမ္းခံၾကြေတာ္မူတယ္။ တခါတရံ တစ္ပါးတည္းၾကြေတာ္မူ ၿပီး၊ တခါတရံ တပည့္သာ၀က ေနာက္လုိက္ရဟန္းေတာ္မ်ားစြာနဲ႔ ၾကြေတာ္မူပါတယ္။
တစ္ပါးတည္း ၾကြေတာ္မူလုိတဲ့အခါ ျမတ္ စြာဘုရားရွင္ဟာ ဂႏၶကုဋိ တုိက္ခန္းတံခါးကုိ ပိတ္ထားေတာ္မူတယ္။ ဒီလုိနည္းနဲ႔ ရဟန္းေတာ္ေတြဟာ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ အလုိ ေတာ္ကုိ သိၾကရတယ္လုိ႔ဆုိပါတယ္။ ေ၀းလံတဲ့ ေဒသေတြကုိ ဆြမ္းခံၾကြေတာ္မူတဲ့အခါ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ စ်ာန္တန္ခုိးေတာ္နဲ႔ ၾကြေတာ္မူၿပီး အဲလုိအခါမ်ဳိး မွာ အဘိဉာဥ္ရ ရဟႏၱာမေထရ္ျမတ္ေတြသာ ျမတ္စြာဘုရားနဲ႔အတူတကြ ဆြမ္းခံၾကြခ်ီေတာ္မူၾက တယ္။ (ThagA.i.65) ။ တခါတရံ ျမတ္စြာဘုရားဟာ မထင္မရွားရဟန္းတစ္ပါးအသြင္နဲ႔သာ ဆြမ္းခံ၀င္ေတာ္မူေလ့ရွိၿပီး (ပကတိယာ) တခါတရံ ေတာ့ ဘုရားရွင္တုိ႔ရဲ႕ အသေရေတာ္၊ ဘုန္းေတာ္ေတြထင္ရွားစြာျပဳၿပီး ဆြမ္းခံ၀င္ေတာ္မူတယ္ လုိ႔လည္း ေတြ႕ၾကရတယ္။ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးၿပီးေတာ္မူတဲ့အခါမွာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ ဂႏၶကုဋိတုိက္ေတာ္ကုိ ျပန္လည္ၾကြခ်ီေတာ္မူ တယ္။ ယခု ဆုိခဲ့ၿပီးတဲ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္တုိ႔ရဲ႕ နံနက္ပုိင္း ဆြမ္းဘုဥ္းေပးေတာ္မူသည္ အထိ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူတဲ့ ကိစၥေတြကုိ ေတာ့ ‘‘ပုေရဘတၱ ကိစၥ’’ လုိ႔ေခၚတယ္။
အဲဒီေနာက္ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ ဂႏၶကုဋိေက်ာင္းတုိက္အတြင္းက ထြက္ေတာ္မူၿပီး အလုပ္အေကၽြး ရဟန္းေတာ္အသင့္ျပင္ထားတဲ့ ေနရာမွာ ထုိင္ေတာ္မူ လ်က္ ေျခေဆးေတာ္ မူပါ တယ္။ ေျခေဆးအင္ပ်ဥ္မွာရပ္တည္ေတာ္ မူရင္းဘဲ ျမတ္စြာဘုရားဟာ တပည့္ ရဟန္းေတာ္ေတြကုိ မေမ့မေလ်ာ့ပြားမ်ားအားထုတ္ၾကဖုိ႔ ဆုံးမေတာ္မူတယ္။ ကမၼ႒ာန္းေတာင္းတဲ့ ရဟန္းေတြကုိ ဣေျႏၵအႏု၊ အရင့္၊ နလုံးသြင္း၊ စ႐ုိက္ ေတြနဲ႔ ကုိက္ညီဆီေလ်ာ္တဲ့ ကမၼ႒ာန္းတရား ခ်ီးျမႇင့္ေတာ္မူပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ ဂႏၶကုဋိတုိက္ခန္းအ တြင္း ျပန္လည္ ၾကြေတာ္မူၿပီး အလုိရွိရင္ ခတၱခဏ ေလ်ာင္းစက္အပန္းေျဖေတာ္ မူတယ္။
ေလ်ာင္းစက္ေတာ္မူၿပီးတဲ့ အခါ ကၽြတ္ထုိက္တဲ့ သတၱ၀ါေတြကုိ ဗုဒၶဉာဏ္ေတာ္စြမ္းအားနဲ႔ ၾကည့္႐ူဆင္ျခင္ေတာ္မူၿပီး သင့္ေလ်ာ္တဲ့ တရားဓမၼမ်ားလမ္းညႊန္ေဟာ ၾကားျခင္းျဖင့္ ေခ်ခၽြတ္ေတာ္မူပါတယ္။ ညေနခင္းေရာက္တဲ့အခါ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ေရသုံးသပ္ေတာ္မူတယ္။ ညရဲ႕ပထမ ပုိင္း ညဥ့္ဦးယမ္မွာေတာ့ တပည့္ရဟန္းေတာ္ေတြကုိ တရားဓမၼေဟာၾကားေတာ္မူတယ္။ ညရဲ႕ ဒုတိယပုိင္း သန္းေခါင္းယမ္ကာလ မွာေတာ့ နတ္၊ ျဗာဟၼာမ်ားစြာရဲ႕ ေမးျမန္းေလွ်ာက္ထားမူေတြကုိ ေျဖၾကားေတာ္မူတယ္။ ညရဲ႕ တတိယပုိင္း မုိးေသာက္ယမ္ကုိ ေတာ့ သုံးပုိင္း ခြဲျခားေတာ္မူၿပီး ပထမပုိင္းမွာ စႀကၤန္ၾကြေတာ္မူတယ္။ ဒုတိယပုိင္းမွာ က်ိန္းစက္ေတာ္မူၿပီး ေနာက္ဆုံးပုိင္းမွာေတာ့ ကၽြတ္ထုိက္တဲ့ ေ၀ေနယ်သတၱ၀ါအေပါင္းကုိ ဗုဒၶဉာဏ္ေတာ္ စြမ္းအား နဲ႔ ၾကည့္႐ူဆင္ျခင္ေတာ္မူပါတယ္။ ဒီလုိဆင္ျခင္ေတာ္မူတဲ့ အခါ ေရွးေရွးဘုရားရွင္တုိ႔ထံမွာ အဓိကာရ ကုသုိလ္ေကာင္းျပဳခဲ့ၿပီး ျပည့္စုံတဲ့ ဥပနိႆယရွိတဲ့ ကၽြတ္တန္း၀င္ထုိက္သူေ၀ေနယ် သတၱ၀ါေတြသာ ဘုရားရွင္ရဲ႕ ဉာဏ္ေတာ္မွာ ထင္ရွားေပၚလာတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။
ဘုရားရွင္တုိ႔ ဟာ ဖူးေတြ႕ဖုိ႔ေရာက္ရွိလာတဲ့ မည္သူမဆုိ ေမးလုိရာေမးျမန္းဖုိ႔ ခြင့္ေပးေတာ္မူတယ္။ ဒီလုိ ေမးျမန္းခြင့္ေပးျခင္းကုိ ‘‘သဗၺညဳပ၀ါရဏာ’’ လုိ႔ေခၚၿပီး ေမးလာတဲ့ ေမးခြန္းသမွ် ေျဖၾကားဖုိ႔ ကတိေပးစကားမ်ဳိးကုိ ဘုရားရွင္ကလြဲၿပီး ဘယ္သူမွ မေပး ႏုိင္ဘူးလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ (SNA.i.229) မုိးတြင္းအခါကာလကလြဲၿပီး ဘုရားရွင္ဟာ တစ္ေနမွ တစ္ေနရာသုိ႔ မျပတ္ ေဒသစာရီ ၾကြခ်ီေတာ္မူၿပီး တရားဓမၼေတြကုိ က်င့္သုံးလုိက္နာဖုိ႔ သတၱ၀ါေတြကုိ ရႊင္လန္းတက္ၾကြေစတယ္။
တရားဓမၼနဲ႔ အညီ ေနထုိင္ၾက ဖုိ႔ တုိက္တြန္းေဟာၾကားေတာ္မူတယ္။ ဒီလုိဘုရားရွင္တုိ႔ရဲ႕ ဓမၼခရီးၾကြခ်ီမူကုိ ‘‘စာရိကာ’’ လုိ႔ေခၚၿပီး ‘‘တုရိတ’’ နဲ႔ ‘‘အတုရိတ’’ ဆုိၿပီး ႏွစ္မ်ဳိးရွိတယ္။ ‘‘တုရိတ စာရိကာ’’ ဆုိတာ တစ္စုံတစ္ေယာက္ေသာ ကၽြတ္ထုိက္သူ သတၱ၀ါတစ္ဦးကုိ ငဲ့ညႇာေတာ္မူၿပီး ရွည္လ်ားေ၀းလံခရီးကုိ ၾကြခ်ီေတာ္မူျခင္းျဖစ္ၿပီး အခ်ိန္ကာလအားျဖင့္ မၾကာရွည္တတ္ဘူးလုိ႔ ဆုိတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ေဂါတ မ ဗုဒၶျမတ္စြာဟာ ရွင္မဟာကႆပ မေထရ္ျမတ္အေလာင္းလ်ာကုိ ေခ်ခၽြတ္ေတာ္မူဖုိ႔ သုံးဂါ၀ုတ္ ၾကြေတာ္မူတယ္။
အာဠာ၀က ဘီလူးနဲ႔ အဂုၤလိမာလကုိ ခၽြတ္ေတာ္မူဖုိ႔ ယူဇနာသုံးဆယ္ ၾကြေတာ္မူၿပီး ပုကၠဳသာတိ မင္းကုိ တရားေဟာၾကားဖုိ႔ေတာ့ ေလးဆယ့္ငါး ယူဇနာ ခရီးကုိ ၾကြေတာ္မူပါတယ္။ ‘‘အတုရိတ စာရိကာ’’ ဓမၼခရီးကေတာ့ အခ်ိန္ကာလ အားျဖင့္ ရွည္လ်ားၿပီး ျဖည္းျဖည္းခ်င္းသာ ၾကြခ်ီေတာ္မူတယ္ လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္တုိ႔ရဲ႕ ‘‘စာရိကာ’’ ခရီးအကြာေ၀းဟာလည္း တစ္ႏွစ္ၿပီး တစ္ႏွစ္ ကြာျခား ေျပာင္းလဲမူေတြရွိတယ္လုိ႔ ဆုိတယ္။ တခါတရံ ဘုရားရွင္ဟာ ယူဇနာ ကုိးရာရွိတဲ့ ခရီး အ၀န္းအ၀ုိင္းကုိ ၾကြ ေတာ္မူၿပီး ‘‘မဟာမ႑လ စာရိကာ’’ လို႔ေခၚတယ္။ တခါတရံေတာ့ ယူဇနာကုိးရာရွိတဲ့ ‘‘မဇၥ်ိမ မ႑လ’’ ခရီးၾကြေတာ္မူၿပီး၊ တခါ တရံေတာ့ ယူဇနာေျခာက္ရာ အ၀န္းအ၀ုိင္းရွိတဲ့ ‘‘အေႏၱာ မ႑လ’’ ခရီးကုိၾကြခ်ီေတာ္မူတယ္။
‘‘မဟာ မ႑လ’’ ခရီး ဟာ ကာလ အားျဖင့္ ကုိးလၾကာျမင့္ၿပီး၊ ‘‘မဇၥ်ိမ မ႑လ’’ ခရီးဟာ ရွစ္လနဲ႔ ‘‘အေႏၱာ မ႑လ’’ ခရီးကေတာ့ တစ္လကေန ေလးလ ထိ ၾကာရွည္တယ္လုိ႔ ဆုိတယ္။ အဲဒီ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ ‘‘စာရိကာ’’ နဲ႔ ‘‘စာရိကာ’’ ဓမၼခရီး အမ်ဳိးမ်ဳိး ၾကြခ်ီေတာ္မူရျခင္းရဲ႕ အေသး စိတ္အေၾကာင္းရာေတြကုိ ဒီဃနိကာယ္ အဖြင့္က်မ္း DA.i.240 3 မွာေတြ႕ႏုိင္တယ္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ ဓမၼခရီးတစ္ခုနဲ႔ ပတ္ သက္ၿပီး ကုိယ္ေတာ္တုိင္ ၾကြေရာက္ေတာ္မူႏုိင္ျခင္း မရွိတဲ့အခါ တပည့္သာ၀က ရဟန္းေတာ္ေတြကုိ ေစလႊတ္ေတာ္မူပါတယ္။ (SNA.ii.474)။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ ဒီလုိ ဓမၼခရီးေတာ္၊ ေဒသစာရီၾကြခ်ီေတာ္မမူခင္မွာ တပည့္ရဟန္းေတာ္ေတြ ခရီးအတြက္ ျပင္ဆင္ခြင့္ ရရွိေအာင္ ႏွစ္ပါတ္တာ ကာလကေန ႀကိဳတင္အသိေပးေတာ္မူတယ္ လုိ႔လည္း ေတြ႕ၾကရတယ္။
ဗုဒၶျမတ္စြာဟာ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ပုိင္ရွင္ျဖစ္တယ္ လုိ႔ ေျပာတဲ့အခါ အလုိေလ်ာက္ အရာရာတုိင္းကုိ သိေတာ္မူေနတယ္ လုိ႔ မဆုိပါဘူး။ အလိုရွိေတာ္မူတဲ့အခါ ဘယ္အရာမဆုိ သိေတာ္မူႏုိင္တယ္လုိ႔ ဆုိလုိျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း MNid.178,179; see also MNidA.223; SNA.i.18 စတဲ့ က်မ္းဂန္မ်ားမွာ ေတြ႕ရတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားတုိ႔ရဲ႕ဉာဏ္ေတာ္ဟာ အတုိင္းအတာ၊ ပမာဏ နဲ႔ ေဖာ္ျပျခင္းငွာ မစြမ္းႏုိင္တဲ့ ဂုဏ္ေတာ္ေလးပါးမွာ တစ္ပါးအပါအ၀င္ျဖစ္တယ္။ (ျမတ္စြာဘုရားရွင္တုိ႔ရဲ႕ အရပ္ေတာ္ဟာလည္း အျခား ပုဂၢိဳလ္တုိ႔နဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ဖုိ႔ တုိင္းတာမယ္ ဆုိရင္ ပမာဏတုိင္းတာလုိ႔ မရႏုိင္ဘူးလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ (MA.ii.790) ။ ၿပီးေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္တုိ႔ဟာ ေအာက္ပါနည္းလမ္း (၃) မ်ဳိးနဲ႔ သတၱ၀ါေတြကုိ တရားဓမၼေဟာျပေတာ္မူတယ္။
၁။ ဆန္းၾကယ္တဲ့ အစြမ္းတန္ခုိးေတြကုိ သုံးျခင္းနည္းလမ္း။ (ဣဒၶိပါဋိဟာရိယ)
၂။ စိတ္အႀကံကုိ ဖတ္ျခင္းနည္းလမ္း။ (အာေဒသနာ ပါဋိဟာရိယ)
၃။ စ႐ုိက္၊ စိတ္ေနစိတ္ထား၊ ႏွလုံးသြင္းနဲ႔ သင့္ေတာ္ၿပီး အက်ဳိးစီးပြားျဖစ္ထြန္းေစမဲ့ တရားဓမၼတုိ႔ကုိ ရွင္းလင္းသင္ျပေဟာၾကား ညႊန္ျပျခင္းနည္းလမ္း။ (အႏုသာသနီ ပါဋိဟာရိယ)
ဒီနည္းလမ္း (၃) မ်ဳိးမွာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္တုိ႔ အမ်ားဆုံးအသုံးျပဳတဲ့နည္းလမ္းဟာ ေနာက္ဆုံး ‘‘အႏုသာသနီ ပါဋိဟာ ရိယ’’ နည္းလမ္းျဖစ္တယ္။ (BuA.81) ဗုဒၶျမတ္စြာရဲ႕ ၿပိဳင္ဘက္ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္ေတြက ဗုဒၶျမတ္စြာဟာ လွည့္ျဖားသိမ္းသြင္းတတ္တဲ့ အတတ္ (အာ၀တၱနမာယာ) ကုိ တတ္ေျမာက္တယ္လုိ႔ စြပ္စြဲၾကတယ္။ ဒါဟာ မမွန္မကန္စြပ္စြဲ ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ တခါတရံ မွာ ဗုဒၶျမတ္စြာရဲ႕ အဆုံးမေတာ္ကုိ တပည့္သာ၀က ရဟန္းေတာ္ေတြကေတာင္ မခံယူၾကေၾကာင္း ေတြ႕ၾကရတယ္။
(ဥပမာ- ေကာသမၺီရဟန္းေတာ္ေတြ)၊ သုိ႔ေသာ္လည္း အခ်ဳိ႕ သတၱ၀ါေတြမွာေတာ့ ဗုဒၶျမတ္စြာတစ္ဦးတည္းက သာ သြန္ေဟာျပ ေခ်ခၽြတ္ေတာ္မူႏုိင္တယ္။ အဲလုိ ပုဂၢဳိလ္ေတြကုိ “ဗုဒၶေ၀ေနယ်’’ လုိ႔ေခၚတယ္။ (SNA.i.331) အခ်ဳိ႕ပုဂၢိဳလ္ေတြ ဟာ ဗုဒၶျမတ္စြာကုိ ႐ုပ္ရည္ ႐ူပကာယေတာ္ေၾကာင့္ ၾကည္ညိဳဆည္းကပ္ၾကတယ္။ အခ်ဳိ႕ကေတာ့ အသံေတာ္ေၾကာင့္ ၾကည္ ညိဳ ဆည္းကပ္ၾကၿပီး၊ အခ်ဳိ႕ကေတာ့ ႐ုိးရွင္းေတာ္မူတဲ့ ရသမွ်သကၤန္းေတာ္ကုိသာ ေရာင့္ရဲ၀တ္႐ုံေတာ္မူျခင္း အစရွိတဲ့ ၿခိဳးၿခံတဲ့ အက်င့္ေတာ္ေၾကာင့္ ၾကည္ညိဳဆည္းကပ္ၾကတယ္။ အခ်ဳိ႕ပုဂိၢဳလ္ေတြကေတာ့ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ စတဲ့ တရားဂုဏ္ေတာ္ ေတြေၾကာင့္ အတုမရွိပုဂၢိဳလ္ျမတ္လို႔ သိျမင္ၾကတဲ့အတြက္ ျမတ္စြာဘုရားကုိ ၾကည္ညိဳဆည္းကပ္ၾကတယ္ လုိ႔ဆုိပါတယ္။ (DhA.iii.113f.)
ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ ေဟာၾကားသြန္သင္မူေတြဟာ ၾကားနာသူအတြက္ ဆုံး႐ႈံးသြားရမူမျဖစ္ေစႏုိင္ေပမဲ့ တခါတရံမွာ ဗုဒၶျမတ္စြာဟာ မ်က္ေမွာက္ ထင္ရွားတဲ့ အက်ဳိးသက္ေရာက္မူ မရွိႏုိင္ဘူးလုိ႔ သိျမင္ေတာ္မူေပမဲ့ တရားေဟာၾကားေတာ္မူတတ္ပါတယ္။ (ဥပမာ ဥဒုမၺရိက သီဟနာဒသုတ္၊ ဒီဃနိကာယ္)။ ျမတ္စြာဘုရားသက္ေတာ္ထင္ရွားရွိေတာ္မူတဲ့ အခ်ိန္က ျမတ္စြာဘုရား သီတင္းသုံး ေတာ္မူရာ အနီး၀န္းက်င္ အရပ္ေဒသမွာ ေနထုိင္ေတာ္မူၾကတဲ့ ရဟန္းေတာ္ေတြဟာ သူတုိ႔ရဲ႕ ေက်ာင္းသကၤန္းေတြမွာ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္အတြက္ အထူးေနရာတစ္ခု အၿမဲမျပတ္ ျပင္ဆင္ထားေလ့ရွိၾကတယ္။
အေၾကာင္းရင္းကေတာ့ ဗုဒၶျမတ္စြာဟာ မၾကာ ခဏဆုိသလုိ ရဟန္းေတာ္ေတြထံ ၾကြေရာက္ေတာ္မူတတ္လုိ႔ျဖစ္တယ္။ (DA.i.48)။ တခါတရံမွာ ျမတ္စြာဘုရားဟာ ကမၼ႒ာန္း တရားအားထုတ္လုိ႔ အခက္ခဲေတြ႕ေနတဲ့ တပည့္ရဟန္းတစ္ပါးပါးကုိ အားေပးကူညီၿပီး လမ္းညႊန္ေပးေတာ္မူဖုိ႔အတြက္ ဂႏၶကုဋိ တုိက္မွာ သီတင္းသုံးေတာ္မူရင္းနဲ႔ ေရာင္ျခည္ေတာ္ လႊတ္ေတာ္မူပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ လႊတ္ေတာ္မူလုိက္တဲ့ ေရာင္ျခည္ေတာ္ နဲ႔ အတူ ရဟန္းေတာ္ရဲ႕ ေရွ႕ေမွာက္သုိ႔ ၾကြေရာက္ေတာ္မူလာၿပီး လမ္းညႊန္ဆုံးမ ၾသ၀ါဒေပးေတာ္မူတယ္။ ဒီလုိနည္းနဲ႔ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ ဂါထာ တရားေတာ္ေတြကုိ ‘‘ၾသဘာသဂါထာ’’ ေတာ္လုိ႔ေခၚပါတယ္။ (SNA.i.16, 265)
ျမတ္စြာဘုရားရွင္တုိင္းမွာ တပည့္ရဟန္းသံဃာေတာ္ေတြရွိေတာ္မူၿပီး ျမတ္စြာဘုရားရွင္တုိင္းရဲ႕ ပထမ ပါတိေမာကၡဳေဒၵသဂါထာ ေတာ္ ဟာ တူညီၾကတယ္။ (DA.ii.479)။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္တုိ႔ရဲ႕ တရားေတာ္ေဟာၾကားေတာ္မူျခင္း ရည္ရြယ္ခ်က္ဟာလည္း အရဟတၱမဂ္၊ အရဟတၱဖုိလ္လုိ ႔ေခၚတဲ့ ေနာက္ဆုံး မဂ္ဉာဏ္၊ ဖုိလ္ဉာဏ္ရရွိဖုိ႔ျဖစ္တယ္။ (DA.iii.732)
မတ္စြာဘုရားရွင္တုိ႔ဟာ ဘုရားရွင္တုိ႔ရဲ႕ ဉာဏ္ေတာ္အားဆယ္ပါးနဲ႔လည္း ျပည့္စုံေတာ္မူၾကပါတယ္။ ဘုရားရွင္တုိ႔ရဲ႕ ကုိယ္ကာ ယာအားေတာ္ကေတာ့ ပကတိဆင္ေပါင္း ကုေဋတစ္ေထာင္ သုိ႔မဟုတ္ ဆဒၵန္ဆင္ဆယ္စီးရဲ႕အားနဲ႔ ညီမွ်ေတာ္မူတယ္။ ဘုရား ရွင္တုိ႔သည္သာ နတ္တုိ႔ရဲ႕ အစားအစာကုိ ေကာင္းစြာ ေၾကညက္ေအာင္ အစာေခ်ဖ်က္ေတာ္မူႏုိင္ၾကတယ္။ ဒါ့အျပင္ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္တုိ႔ဟာ ေ၀သာရဇၨဉာဏ္ေတာ္ (၄) ပါး၊ အာေ၀ဏိက ဂုဏ္ေတာ္ (၁၈) ပါး၊ အႏုတၱိယဂုဏ္ေတာ္ (၁၆) ပါးတုိ႔ႏွင့္လည္း ျပည့္စုံေတာ္မူတယ္။(DA.iii.994) (D.iii.102ff.)
ပုေဗၺနိ၀ါသာႏုႆတိဉာဏ္လုိ႔ေခၚတဲ့ ေရွးဘ၀မ်ားစြာကုိ ေအာက္ေမ့ဆင္ျခင္ႏုိင္တဲ့ ဉာဏ္ေတာ္ အရာမွာလည္း ဗုဒၶဘုရားရွင္ တုိ႔ဟာ အျခားပုဂၢဳိလ္တုိ႔ထက္ အထူးသာလြန္ေတာ္မူတယ္။ ဒီလုိ ဉာဏ္အျမင္မ်ဳိးကုိ ရရွိႏုိင္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ တိတၳိယာ၊ ပကတိ သာ၀က၊ မဟာသာ၀က၊ အဂၢသာ၀က၊ ပေစၥကဗုဒၶါမ်ားနဲ႔ ဗုဒၶဘုရားရွင္တုိ႔ျဖစ္တယ္။ ဒီေနရာမွာ တိတၳိေတြရဲ႕ ဉာဏ္အျမင္ဟာ ပုိးစုန္ၾကဴးမီးေရာင္နဲ႔တူတယ္။ ပကတိသာ၀ကေတြရဲ႕ ဉာဏ္အျမင္ကေတာ့ ဆီမီးေရာင္နဲ႔တူၿပီး၊ မဟာသာ၀ကတုိ႔ရဲ႕ ဉာဏ္အျမင္ဟာ မီးရွဴးတန္ေဆာင္ အလင္းေရာင္နဲ႔တူတယ္ လုိ႔ဆုိပါတယ္။ ပေစၥကဗုဒၶါတုိ႔ရဲ႕ ဉာဏ္အျမင္ကေတာ့ လေရာင္နဲ႔ သာတူၿပီး ဘုရားရွင္တုိ႔ရဲ႕ ဉာဏ္အျမင္ေတာ္ဟာ ေနေရာင္တမွ်ထြန္းလင္းေတာက္ပေတာ္မူတယ္ လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒီ အေၾကာင္းေတြကုိ ၀ိသုဒၶိမဂၢအ႒ကထာမွာ အေသးစိတ္ေတြ႕ရတယ္။
ဘုရားရွင္တုိင္းဟာ ရဟန္းမ်ားစြာ၊ နတ္၊ ျဗာဟၼာမ်ားစြာ တညီတညြတ္တည္း ညီမူစုေ၀းၾကတဲ့ မဟာသမယအစည္းေ၀းႀကီးကုိ ျဖစ္ေပၚေစပါတယ္။ အဲဒီ အစည္းအေ၀းပြဲႀကီးမွာ ညီမူေရာက္ရွိလာတဲ့ နတ္၊ ျဗာဟၼာေတြရဲ႕ စ႐ုိက္နဲ႔ ကုိက္ညီေအာင္ တရားအစဥ္ ကုိ ဘုရားရွင္တုိ႔သာ သိရွိေဟာၾကားေတာ္မူႏုိင္ၾကတယ္။ (D.ii.255; DA.ii.682f)
ဘုရားရွင္တုိ႔ဟာ ေရာဂါေ၀ဒနာေတြကေန လုံး၀ကင္းလြတ္ျခင္းမရွိဘူး။ ၿပီးေတာ့ အာယုကပ္လုိ႔ေခၚတဲ့ ပြင့္ထြန္းေတာ္မူ ရာသက္တမ္းရဲ႕ အျပည့္အ၀ႏွစ္ကာလထိေအာင္ သက္ေတာ္ျပည့္ေနႏုိင္ေတာ္မူၾကေပမဲ့ ဒီလုိ အျပည့္အ၀ေနေတာ္မူ တဲ့ ဘုရားရွင္ မရွိဘူးလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ အေၾကာင္းရင္းကေတာ့ ဥတုရာသီနဲ႔ သုံးေဆာင္ဘုဥ္းေပးေတာ္မူတဲ့ အာဟာရဟာ သက္ တမ္းကုိ ယုတ္ေလ်ာ့ေစလုိ႔ ျဖစ္ေၾကာင္း ရွင္းျပထားတယ္။ (DA.ii.413)
သုိ႔ေသာ္လည္း ဘယ္ဘုရားရွင္မွ သာသနာေတာ္ အခုိင္မာတည္တ့ံမူ မရွိေသးသမွ် ကာလပတ္လုံး ပရိနိဗၺာန္စံ၀င္ေတာ္မမူဘူး လုိ႔ဆုိတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္တုိ႔ရဲ႕ ပရိနိဗၺာန္ စံ၀င္ေတာ္မူျခင္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သုံးမ်ဳိးေတြ႕ရတယ္။ ‘‘ကိေလသ ပရိနိဗၺာန၊ ခႏၶပရိနိဗၺာန နဲ႔ ဓာတုပရိနိဗၺာန တုိ႔ျဖစ္တယ္။ ကိေလသ ပရိနိဗၺာနဟာ ေဗာဓိပင္ေျခရင္းမွာ ျဖစ္ေပၚခဲ့တယ္။ ခႏၶပရိနိဗၺာနကေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္တုိ႔ ပရိနိဗၺာန္၀င္စံေတာ္မူတဲ့အခါမွာ ျဖစ္ေပၚပါတယ္။ ဓာတုပရိနိဗၺာနကေတာ့ အခ်ိန္အတုိင္းတာတစ္ခုထိ ရွည္ၾကာၿပီးတဲ့ေနာက္ျဖစ္ေပၚပါတယ္။ ဒီ အေၾကာင္းေတြကုိ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားရွင္ အေၾကာင္းေရးသားတဲ့အခါ အက်ယ္တ၀င့္ သိရွိၾကရလိမ့္မယ္။ အခ်ဳိ႕ဘုရားရွင္ေတြဟာ အထူးသျဖင့္သက္ေတာ္ရွည္ေတာ္မူၾကတယ္။
ဒီလုိ သက္ေတာ္ရွည္ေတာ္မူတဲ့ ဘုရားရွင္ေတြမွာ သမၼဳခသာ၀က လုိ႔ေခၚတဲ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ထံေမွာက္မွာ အကၽြတ္တရားရေတာ္မူတဲ့ တပည့္သာ၀ကရဟန္းေတာ္ေတြသာရွိၾကၿပီး ပရိနိဗၺာန္၀င္စံေတာ္မူတဲ့ အခါ ၾကြင္းက်န္ရစ္တဲ့ ဓါတ္ေတာ္ေတြဟာလည္း မၿပိဳမကြဲဘဲ တစ္သားတည္း က်န္ရစ္ေတာ္မူတယ္ ဆုိတယ္။ ဒါ့အျပင္ ၾကြင
Credit: Original upload
No comments:
Post a Comment